Thursday, February 10, 2011

~10 jenis makanan bantu langsing~

assalamualaikum...

setelah penat berjoging...*blogwalking la..kuarkan peluh celah2 jari tangan je..*..haha..adah mendapat idea nak kongsikan dengan korang dan jugak jadikan ini tips untuk adah memeberi bentuk dan berat yang ideal...sekarang??terlebih ideal sangat..haha..tu yang nak bagi elok2 je..=)..

sangat2 berguna sebab makanan nie semua senang je kita nak dapatkan..murah pon ye jugak..yang penting..berbaloi2...=)..

kita start sekarang.... ::::

1- PUTIH TELUR


kenapa putih telur??sebab putih telur nie dapat meningkatkan metabolisma badan kita. Apabila metabolisma meningkat, tubuh badan kita akan bekerja keras untuk memecahkan lemak. Kemudian asid amino yang terkandung kat dalam putih telur ni dapat membina otot tubuh..confirm bila berjaya nanti badan korang termasuk adah akan langsing..amin...=)










2- KEJU

keju?orang mesti tak suka makan keju sebab rasa dia kurang enak la kan dibanding dengan makanan lain. rasa macam berlemak2 gitu..tapi..jangan takut makan keju..cuma berpada2 ok. Keju nie ada protein yang boleh mambantu keberkesanan diari diet kita...so..start makan keju ok..cuma jangan lebih2...










3- OAT
Ok..yang ini pon adah dulu tak suka..sebab taste dia yang tawar habis..p mak adah cakap makan oat nie kalau nak sedap campur dengan air milo ke pe..baru ada rasa..mak adah jugak cakap makan oat nie leh kurangkan kolestrol dalam badan.. Oat nie tak mempunyai gula tambahan dan mampu melancarkan peredaran darah..adah baca satu artikal..dia kata..bagi bakal pengantin yang mengamalkan diet..jadikan oat nie sebagai menu wajib. selain dapat mengurangkan kolestrol..oat jugak boleh menghilangkan rasa takut dan gusar tentang persiapan yang dilakukan..wah!sangat bagus nie kan..haha..=)




4- UBI KENTANG MANIS

Wah!ubi nie kalau direbus lepas tu makan dengan sambal...peh!!mau berpinggan-pinggan..haha..sudah!kembali kepada tips,,,mm...
ada fakta mengatakan ubi kentang biasa lebih tinggi kandungan gulanya daripada ubi kentang manis. Sebiji ubi kentang sederhana mengandungi 115 kalori sahaja. Tapi kan..kalau korang nak jadikan ubi kentang manis nie sebagai makanan korang...elakkan daripada digoreng sebab ubi kentang akan menyerap minyak dengan banyak..seelok2nya..direbus atau dipanggang...=)..yummy!!!



5- LOBAK MERAH
bila sebut pasal lobak merah mesti orang pikir satu je kan...baik untuk mata..haha..sama la dengan adah..selain untuk mata..lobak leh bantu lagi cara kita berdiet..sebab...lobak merah nie mengandungi kalori yang sangat rendah kerana ia kaya dengan serat dan elok sangat la untuk penghadaman kita. semua makanan yang masuk nanti dalam perut kita mudah sangat dikeluarkan kalau korang selalu makan lobak merah nie..so..try ok...berhasil ke x..haha..pastinya berhasil..=)



6- TAUHU
Ini lagi adah hantu,,*suka la*..setiap petang kalau ada masa,,mr.ayiep loba2 akan bawak adah minum petang..tauhu goreng nie la menu paling utama adah carik..haha..so..mari kita cek kelebihan tauhu nie..tauhu nie mengandungi kira2 50 kalori sahaja dalam setiap 3 auns. Sangat2 la sesuai dijadikan menu utama macam dimasak sup atau dibakar.=)







7- COKLAT PANAS
Peh!!cair air liur nie..haha..kalau time2 hujan..minum air nie sambil buat keje..gila masyuk tau..haha..tapi korang pilih la yang rendah lemak atau kurang manis. Campuran koko dalam secawan air ni dah leh buat korang rasa kekenyangan. Lagi2 dapat time sarapan..sedap sangat la 2..haha..secawan coklat panas yang rendah lemak cuma ada 50 kalori sahaja...so...jangan takut la nak minum air macam ni ok..




8- TEH HERBA
Tak kisah la teh herba apa pon ok..nie teh herba yang mak adah selalu minum..rasanya??peh!tak terkata..dah la tawar..warna dia macam sedap je tau..haha..tapi hasil dia..peh!minum malam sebelum tidur..bangun tido memang kat bilik air la jawabnya..sebab dia akan buang lemak2 yang tak perlu dalam badan. Secawan teh herba pada waktu minum petang boleh meredakan ketegangan dan dapat mengurangkan diri kita nie amik makanan yang banyak,,.bagus kan..=)









9- YOGURT RENDAH LEMAK
Bagi sesetengah orang yang tak suka makan yogurt mesti dia cakap rasa yogurt macam susu basi..haha..sebab mula2 dulu itu la adah rasa...bila mak adah nak cuba pon itu jugak dia cakap..haha..tapi sedap la sebenarnya yogurt nie..bila kita dah makan yogurt nie..kita akan rasa kenyang tau..kurang la makanan yang kita nak amik nanti..tapi pastikan yogurt korang tu yang rendah lemak..










10- JUS LEMON @ LIMAU NIPIS


Bila cuaca panas macam sekarang dengan tekak yang sentiasa kehausan..sedap betul minum air nie..=)..aroma limau @ lemon..peh!!terbau2 adah sekarang nie..sebenarnya secara psikologinya haruman dari dua buah nie boleh buatkan kita terasa lebih segar..kalau orang berubat..mesti dia akan mintak limau nie kan..minum air jus limau nipis suam nie selepas makan boleh membuang lemak di bahagian perut..hasil nye??cuba la sendiri..











ok..complete 10 jenis makanan yang kita sendiri suka..senang nak dapat..mudah dan murah kan...so..apa tunggu lagi..cuba la..insyallah hasil dia sangat menggembirakan..sebab adah pon masih mencuba..

majulah diet sihat untuk diri kita..=)..

5 comments:

CahayaCintaIlahi said...

wah nak cube laaa.. tanx sharing ;)

Syuhadah Razali said...

yup...sama2..sharing is caring right,...seronok bila ada yg berjaya kurus walupon sikit..=)

bainun said...

kak adah , sume bainun suka tauu . kecuali teh herba . HAHAHA :) . especially tauhu . tiap2 hari makan tauhu memandangkan family amalkan makanan vegeterian =.="

Syuhadah Razali said...

cuba minum teh herba...confirm bilik air peneman setia..lagi pon leh bakar lemak cept..haha..kak adah cuba sekali je..xtahan la.haha.favourite kita sama la kalau bainun suka makan tauhu...dapat tauhu ngan nasi pon dah cukup...=)

POLARIS said...

'Kentang manis'....tu kan sebenarnya keledek