Thursday, May 05, 2011

Hukum Lelaki Pakai Cincin

assalamualaikum...


adah nak kongsi dengan korang la..nak mintak pendapat korang pon ye..sudi-sudikan la bagi pendapat dan idea yang bernas dari kalian semua ok..




tak lengkap kalau majlis pernikahan tak ada cincin untuk batal air sembahyang selepas selesai akad nikah..bagi yang kaya raya lagi jutawan kalau nak bagi isteri-isteri korang dengan rantai ke gelang ke..cincin batu permata ke silakan la ye..hahaha..tapi bagi adah cukup la sekadar cincin buat tanda seumur hidup adah..


tadi adah balik lunch..akak adah tetiba tanya..''nanti waktu nikah adah tak nak bagi ayiep cincin ke..??''...alamak..cincin pulak nak tambah...dalam hati..agak-agak kalau nak jual bulu-bulu roma adah nie laku tak??gadai buat beli cincin..hahaha...*oit!oit!bulu apakah dalam otak pikiran korang??..*..actually adah tak kisah pon semua tu..untuk bakal suami adah jugak..lagi pon ada yang berbesar hati mau memberi sedikit tajaan untuk majlis adah nanti..*serius akak cerita nie..dah macam wedding artis ada yang nak sponsor..haha*..


mula la kepala adah ligat nak carik cincin yang cantik-cantik..antaranya..






akak adah cakap kalau nak buat cincin tu biarla sama warna batu dan jenis pon sama..wahai akak ku..mana la adik mu nie tau batu apa yang sesuai..batu nisan ok tak??hahaha..


teringin jugak adah nak bagi ayiep cincin pada majlis pernikahan kami nanti..tapi masih dalam proses penelitiaan dan pencarian..


pssst...cincin yang warna putih tu cantikkan??=_=


ok..disebabkan adah jarang nampak lelaki pakai cincin..jadik adah cari dekat GOOGLE...hasil pencarian adah dapat yang ini..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Halal bagi lelaki memakai platinum dan haram baginya untuk memakai emas putih. Bagaimanapun yang terpilih tetap perak bagi orang lelaki, kerana ia adalah sunnah Nabi SAW jua.

jadi..korang dah tau kan hukum akam lelaki memakai cincin..so..kira adah sebarkan ilmu yang dapat kongsi bersama la kan..kan..kan...^_^
















notahati:...sekarang proses bergaduh dan bertumbuk untuk dapatkan tarikh nikah sesuai...^_^

3 comments:

Cik Cempaka said...

dulu masa nikah, kite pun bagi cincin gak, tapi bukan emas lah,,,opps kantoi plak..haha

Syuhadah Razali said...

cik cempaka dah kahwin???baru cik adah tau..haha..bagi cincin apa?

sesegar said...

tapi tak de la haram pakai cincin kan? cuma cincin emas je lah yang haram...hihhi