Thursday, June 23, 2011

Perkahwinan Yang Membosankan!!

assalamualaikum...


semenjak dua menjak nie memang adah banyak baca buku..tanya orang tua adah tentang hidup berumahtangga...

seperti yang korang sedia maklum..tak lama lagi kan adah akan menamatkan zaman bujang adah diusia yang boleh dikatakan muda..20 tahun beb,,tapi bila tanya nenek adah..umur 12 tahun dah dikahwinkan..kalau kita umur 12 tahun...baju pon mak basuhkan..makanan mak sediakan..main masak-masak lagi...haha,,

banyak benda yang adah dapat dan belajar dari kehidupan sekeliling...bila kita bujang...boleh la nak bangun lambat..buat benda tak pernah pikir apa orang sekeliling rasa..nak emo tak tentu hala..nak kuat majok mintak coklat atau mainan...hentak kaki dekat depan kedai mainan...semuanya kena banyak bersabar..

bila dah berkahwin..kita kan bawak 2 nama keluarga..1 tentula nama keluarga kita..ke2..keluarga mertua kita kan..kalau ada sifat kekurangan kita..belajar la perbaiki..sebab adah pon masih dalam proses memperbaiki.al maklum la..orang muda nie darahnya manis...ilmu kehidupan belum cukup dalam genggaman..

jangan la keras kepala..nanti orang sekeliling kita bosan dan menyampah..sebab nak ikut cakap kita je kan...jangan la kuat cemburu,..terang-terang dia milik korang..paling penting kena kerjasama, tolak ansur..eh!kalau nak ungkapkan dengan kata-kata dan penaipan nie..memang berjela-jela la..cukup la semua nie buat peringatan adah dimasa akan datang...

abah adah selalu cakap.."kalau orang tua kata jangan..ada la alasannya..kalau lawan jugak..kualat la namanya.."...tapi jujur adah akui...kata-kata orang tua nie macam berhantu je..jadi kenyataan..kira masin la kan..lagi satu..kata-kata orang tua nie satu doa...restu dari mereka yang boleh buatkan mahligai yang bakal dibina akan kekal sehingga ke syurga...AMIN...


notahati : nie semua tak ada kena mengena dengan orang lain..nie peringatan untuk adah sahaja...kalau ada lagi yang boleh korang kongsikan dengan adah..tinggalkan komen ok...^_^

5 comments:

˩α∂ʏвιя∂ℓʋʌѲиɛ ακα ΔиɢɛℓιЯα ʝѲℓιɛ said...

kualat ape tu?

KAMIHIDUP said...

kualat tu degil ke?

PapaMacho said...

Nasihat Papa satu je.., banyaklah bersabar dalam 5 tahun pertama perkahwinan.. Sebab.., menurut pakar, 5 tahun pertama adalah keadaan paling kritikal dalam mengenal "belang" sebenar pasangan masing2... =)

Syuhadah Razali said...

orang pon ramai cakap mcm 2..5 tahun lama jugak..huhu

PapaMacho said...

5 tahun tu mana lamaaa... Pejam celik banyak2.. cukup lah 5 tahun tu.. Hahaha.. =)