Friday, January 24, 2014

Penat ke kerja sambil jaga anak ni?

Assalamualaikum.

Tak ada yang lebih bahagiakan hati seorang ibu, mama, mak, umi atau yang sama waktu dengannya bila anak yang dia kandung 9 bulan 10 hari tu besar dengan baik lagi-lagi dapat besarkan depan mata sendiri.
Ada yang sanggup berhenti kerja sebab risau anak nanti tinggal dengan orang macam mana. Dan dilema tu pulak bila takut anak jadi manja sangat bila 24 jam dengan mak dia je.

Well, aku pernah alami benda tu semua. Tapi itu lain entry. Sekarang aku dah kerja, YES kerja dengan diri sendiri kena double kerja kuat, kuat semangat, kena selalu lebih masa. Lagi la aku bekerja sambil jaga Asyraaf Iskandar. Niat aku dulu berhenti kerja sebab dia, jaga dia, dan sekarang niat aku kerja sendiri pon nak jaga anak sendiri depan mata. Bukan aku tamak tapi sebagai seorang mak mesti nak yang terbaik untuk anak. Aku tau kawan-kawan aku yang ada anak pon dan bekerja mesti nak je bawak anak tapi mana boleh kan. Ni kira peluang aku yang sangat baik. Kadang-kadang asyraaf kena tinggal juga dengan nenek atau mak ngah dia.

Kadang-kadang kesian juga dengan bujang ni kecik-kecik dah kena ikut mama pergi kerja. Tapi best apa. Aku pernah meeting dengan customer sambil bawak anak. Pak Zarif dengan aku akan take turn nak explain dengan customer. And bestnya customer aku semua paham kitorang baru nak start semuanya dan bawak anak sekali. Kadang-kadang aku akan bawak anak sedara Pak Zarif jadi peneman asyraaf. Still depan mata. Melainkan aku kena attend meeting seorang je memang asyraaf aku tinggalkan dengan ibu mertua ku atau mak ngah asyraaf. Syukur diorang sangat baik .


Kadang-kadang asyraaf akan buat perangai kalau aku tengah entertain customer yang datang kedai. Aku cuba pujuk dia. Bawakkan mainan atau apa yang dia suka untuk leka kan dia. Kenapa aku tak upah pekerja? Selagi aku tak boleh nak percayakan orang biarla aku penat lelah seorang dulu. Bila dah stabil semuanya inshaAllah aku akan upahkan pekerja. 

Alhamdulillah asyraaf sangat senang nak jaga dan waktu tidur dia aku dah paham sangat. Lagi la dia ni kalau kat kedai jadi mengantuk je.. Masukkan dalam buai boleh lena 4 jam tau. Time ni la aku akan buat kerja office aku sebab kalau dia dah bangun memang aku akan main dengan dia termasuk la aku main kejar-kejar dan menyorok dalam kedai. Penat tapi happy. Dan malam pulak Pak Zarif akan take turn uruskan anak. Aku adalah rehat sikit atau setllekan kerja-kerja rumah yang lain.

Mencabar tapi aku suka. 






No comments: