Sunday, September 21, 2014

Salad Buah hati pengarang jantung yang Awesome!

Assalamualaikum.

Sejak dua tiga menjak aku nak berdiet ni aku rasa Pak Zarif yang lagi semangat kalahkan aku. Diet untuk bagi aku cergas ye bukan untuk kurus. hihi.

Bila ada orang dalam rumah ni dah menyokong lagi semangat la aku nak buat semua ni kan. Semalam, lepas aku hidangkan makan tengahari (walaupon aku tak sihat gagahkan juga) tetiba je tekak Pak Zarif nak salad buah. Aku rasa salad buah ni sedap bila pagi-pagi atau malam rasa lapar baru buat kudap-kudapan tapi kenapa ntah tekak Pak Zarif omputih sangat tengahari minta salad buah. Demi mu Pak Zarif. Kugagahkan jua. pfftt..

Pejam mata pon boleh buat salad buah ni. Dalam peti pon tinggal buah ni je. Layan je la labu. 
Korang try la. Senang, sedap, mengenyangkan, menyelerakan dan segala me dan kan la kan. hihi. Lagi satu aku suka benda yang simple dan senang. Jangan risau korang tak akan jumpa resipi yang padat sangat pon. 

SALAD BUAH

2 biji epal (hijau/merah)*
3 4 biji strawberry *
1 biji kiwi*
1 tangkai daun pudina (cincang halus)
gula perang tapi aku guna gula biasa je
garam secukup rasa
setengah biji limau (amik airnya je)

CARANYA :

- potong dadu semua buah yang aku tanda * .
- campurkan semua buah, daun pudina, garam, gula.
- gaulkan dan campur dengan air limau. Gaul lagi sampai sebati.
- siap!

Lagi sedap lepas tu korang simpan dalam peti sejuk sekejap dalam 1 jam sebelum makan. Phew! awesome.

Selamat Mencuba!


notamamanda: cabaran30hari dh banyak tertinggal. harap sempat nak kejar.

No comments: