Monday, September 22, 2014

Boleh ke Aktiviti Dapur Dengan Anak Bujang?

Assalamualaikum.

Secara jujurnya aku ni suka buat kek ke kuih ke tapi disebabkan tahap kemalasan aku melampaui batas dan juga tahap keseniaan aku semakin terhakis sebab beranak. Apa kena mengena ek?. Aku kurang buat benda-benda macam tu. Tapi sejak Asyraaf dah faham arahan, faham apa aku cakap , paling penting faham duduk diam sebelum dia kena faham erti penyesalan bila mama dia berang.

Bagus penggunaan bahasa aku hari ni. Tersampuk barangkali. haha.

Aku memang siang masa sepenuhnya dengan Asyraaf, dan dia dah pandai nak main la, ada je aktiviti dia nak buat. Jadi aku sebagai emak yang garang tapi sweet ni tambah aktiviti dalam jadual Asyraaf. Seminggu sekali aku akan buat projek dapur dengan dia. Kasi dia main dengan tepung, timbang, rasa, warna, aroma. Phew..


Masuk kali ni dah dua minggu kitorang bergabung dekat dapur. Minggu pertama tak menjadi kek aku sebab hasil selidik aku lepas kemas-kemas rupanya Asyraaf dia pecahkan lebih telur dalam adunan aku. Pandai budak ni buang kulit telur terus dalam tong sampah. Merosakkan je resipi mama awak nak oi. 

Kali kedua berjaya dengan jayanya sebab telur aku dah kawal dulu. Supaya kejadian kali pertama tak berulang lagi. Kalau tak aku simpan semua barang-barang buat kek. Kecewa punya pasal. hihi.

Bagi aku, tak kisah la anak lelaki ke perempuan bila kaitan dengan dapur dua-dua boleh je tolong dan amik tau. Tak salah pon. Lagi bagus sebab boleh tolong mana patut. Lagi macam aku ada anak bujang, dia je la yang tolong mama dia ni kat dapur. Tapi selalunya tolong sepahkan lagi ada la.

Pak Zarif pon rajin tolong aku dekat dapur kalau dia tak kerja. Masakan Pak Zarif pon sedap juga aku makan. Nanti kalau Asyraaf dah ada asas dekat dapur, bila dah besar rajin-rajin la tolong mama ye. Dah kahwin pulak nanti rajin-rajin la tolong menantu mama. Dush!! Masa depan sangat dah aku ni. 


Anak-anak korang suka aktiviti apa??

Terima kasih sudi singgah!

2 comments:

irdina said...

anak bujang pun saya suke masuk dapur..umur baru 2 tahun..
tapi bukan menolong...menambahkan keje mama

Syuhadah Razali said...

Hihi.. sama la ank kita..asyraaf pon 2 tahun juga.. skrg2nya diorang berminat nk tgk kita buat apa dkt dapur kan..hihi