Friday, April 22, 2011

Hormatila Orang Tua Selagi Dia Masih Ada

assalamualaikum...


agak-agaknya..orang akan hargai ibu bapa diorang bila mak bapak diorang dah pergi tinggalkan mereka untuk selamanya baru nak rasa menyesal sebab selama hayat mereka korang semua tak hargai, tak hormati..orang tua kita boleh jaga anak seramai mana pon..tapi kita sebagai anak..nak jaga mereka berdua pon penuh dengan rungutan..maki cacian..




adah cerita berdasarkan pengalaman adah..adah baru kehilangan seorang ayah..ALHAMDULILLAH..walaupon adah tak duduk dengan beliau..adah rasa adah dah jalankan tanggungjawab adah sebagai seorang anak kepada abah..sepanjang hidup beliau adah balik kampung jenguk dia..bergurau senda..sempat merasa kasih sayang beliau..sangat rindu masa-masa itu..abah memang tak garang..tapi abah tegas..semua cucu, menantu anak semua senang dengan abah..waktu abah sakit..adah sempat merawat abah..abah sempat senyum..walaupon adah tau abah sakit waktu tu..bila adah tanya abah kenal adah ke tak..abah jawab tak..air mata adah tak tertanggung abah..jatuh dengan derasnya..adah tau bukan abah sengaja lupa pada adah..tapi sebab abah sakit..adah tak salahkan abah..sikit pon tak salahkan abah..


sehari sebelum abah pergi adah ingat abah..adah mimpi abah jaga adah waktu sakit.adah rasa abah peluk adah..tetiba abah hilang..kak norlin telepon adah sambil nangis..adah terus terjaga..adah tanya abah sihat ke kak..abah macam mana..tapi satu ayat je kak norlin balas..adah..abah dah pergi tinggalkan kita..adah terkaku abah..adah tak sangka abah pergi saat adah jauh dari abah..abah pergi untuk selamanya..tak ada lagi pelukan, ciuman abah bila adah balik kampung..adah balik kampung..sampai kampung adah tengok rumah kita tersusun,adah dengar sayup je orang baca yassin dan tahlil untuk abah..kak norlin dengan adik yang sambut kami kat luar..adah peluk akak..adah peluk adik..pemergiaan abah sangat terasa buat kami abah..adah duduk sebelah abah bacakan yassin seperti waktu abah sehingga abah pergi untuk selamanya adah sempat bacakan Yassin..adah dapat kucup dahi abah..pipi abah..sejuk je..tak sehangat ciuman abah pada adah setiap kali adah balik kampung..abah tak balas kucupan adah..abah berbaju putih..baju yang akan kita pakai bila tiba masa kita nanti..orang ramai angkat abah..usung abah ke rumah baru abah..lepas hantar abah kat rumah baru abah..bacaan talkin dibacakan..baru adah sedari..kita dipisahkan oleh 2 alam yang berbeza..segala kenangan adah dengan abah adah pahatkan dalam hati..adah redha dengan pemergiaan abah..adah sedih sebab dihari bahagia adah nanti abah tak ada untuk mewalikan adah..tak ada di sisi adah untuk sama2 meraikan hari bahagia adah..izinkan adah kunci segala kenangan adah dengan abah..kami semua sayang sangat pada abah..AL FATIHAH...




sejak abah pergi..adah baru tau betapa pentingnya institusi kekeluargaan pada adah..sebolehnya adah nak bahagiakan mak abah adah sekarang..yang pergi itu abah kandung adah..adah masih ada mak abah yang jaga adah sejak adah masih bayi lagi..


abah..adah sangat merindui abah..abadila abah dengan tenang dan aman di sana..adah sentiasa mendoakan abah aman dan dicucri rahmatnya..dan ditempatkan dikalangan orang beriman..=_='




notahati:...sayangila orang tua kita seperti mana mereka mengasihi kita,,,,

2 comments:

kAmi dAn mEreKa said...

sabar ye,
adah bertuah sebab ade dua abah, kan,
=)

Syuhadah Razali said...

terima kasih..
adah bertuah..kasih sayang dorang xde beza..