Wednesday, October 05, 2011

Khasiat Daun Kencur + Beras..Busuk wei...

assalamualaikum...

adah kan ditimpa musibah berapa minggu lepas adah selamat diijabkabulkan...kalau nak tau insiden apakah itu...meh klik SINI

jadi..lepas insiden tu adah dibawak oleh en.suami ke rumah ibu mertua ku...memang la en.suami jaga baik punya...sekali berbual-bual..boleh pulak datang idea nak tumbuk daun kencur @ cekur dalam jawanye dengan beras untuk disapukan dekat bahagian yang sakit...cara-caranya..amik daun kencur nie sikit..pastu tumbukkan dengan beras..sampai jadi halus dan ala-ala bedak sejuk gitu..lepas tu sapukan dekat bahagian yang sakit..memang panas la..tapi sekejap...yang paling tak tahan..bau dia tu agak kurang sedap la..

asal boleh baik cepat..sapukan je la..adah sapu lepas mandi dah sebelum tidur..kalau waktu bekerja mak mertua adah sapukan sebelum tidur...thanks mak..susah-susah je sebab adah..^_^...

berdasarkan pertanyaan adah pada mak mertua adah..dia cakap cara nie biasanya digunakan untuk orang sakit sendi atau urat la..dan bengkak tulang...INSYALLAH sembuh..sekarang adah dah kurang sakit belakang...dah boleh bangun cepat sikit dari sebelum nie..tapi kalau nak drive lama-lama..angkat benda berat memang tak la jawapanya....

selasa next week adah kena jumpa doktor pakar..harap tak ada la yang teruk kan...


nie la daun kencur atau cekur tu...adah guna sebab dari bahan semulajadi kan.nak harapkan pil atau ubat..jarang adah makan...kang asyik makan ubat je..rosakkan buah pinggang lak..kalau dah terpaksa baru makan...^_^...kalau korang sedang alami sakit macam nie..buat la..memang kurangkan sakit dan INSYALLAH makin sembuh..lagi satu tips..jangan korang tumbuk banyak-banyak lepas tu simpan..nanti lagi kuat bau dia..better nak guna baru tumbuk...

1 comment:

nida husna said...

umur 20? nak kawen jugak. muahahaha