Monday, December 09, 2013

Dapur Madam Adah : Resipi Sambal Taun ke Sambal Hijau?

Assalamualaikum.

Bila balik kampung batu pahat atau kampung baru mesti lauk simple macam ni yang paling aku rindu. Masak telur sebutir atau goreng je ayam ke ikan ke garing-garing. Peh!!! Meleleh dah ni air liur aku ni.

Senangnya lauk macam ni paling tahan lama wei! surirumahtangga berkejaya macam aku ni memang sangat la sesuai nak masak benda yang senang cepat dan ngap! masak lebih-lebih sejukkan je dalam ais box! bila nak makan panaskan je sudah. Siap!

Resipi ni jenuh aku belajar sampai paham sampaila jadi hampir 100% rasa dan warnanya. Padahal tak de la susah sangat bak kata mereka. Ok. Mari tengok resipi tak seberapa aku ni.




































Bahan-bahannya :
1 genggam ikan bilis disiang.
1 biji bawang besar/ holland dihiris
Garam dan gula secukup rasa.
Secubit belacan * tak nak pon tak kisah
Kicap manis secukup rasa

Bahan-bahan kisar :
Segenggam cili api / kampung * ikut tahap kepedasan korang ye. ni tahap kepedasan hamba.
Sedikit ikan bilis
2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
sedikit air untuk bled.

Cara memasaknya :

1-kisar semua bahan-bahan untuk dikisar tu sampai lumat. Asingkan.

2-Panaskan minyak lepastu masukkan bawang yang dihiris dan ikan bilis yang disiang. Agak-agak ikan bilis dah garing sikit, bawang pon dah layu, angkat dan ketepikan.

3- Guna kuali yang sama, tumis bahan-bahan dikisar tu sampaila kering airnya atau garing dan terbit minyak. Gunakan api yang kecil dan kacau selalu.

4- Masukkan garam, belacan sedikit, gula dan gaul. Agak-agak dah garing dan secukup rasa masukkan bawang dan ikan bilis yang digoreng tu. Last sekali tambahkan kicap manis sedikit. Gaul dan SIAP!..


Selamat mencuba.

No comments: