Saturday, January 25, 2014

Kisah Aysraaf : Pot pet macam mak nenek.



Rasa macam cepat betul masa berlalu. Sebab lagi 5 bulan anak mama ni dah 2 tahun. 2 tahun ok. Macam baru semalam je aku dalam pantang. 44 hari menangis tak sudah. Bukan anak yang menangis. Tapi aku yang nangis. Al maklum la, muka gangster hati tisu jenis tak tahan sakit.haha. Harap anak ke 2 tak kememeh lagi. Walaupon tak tahan sakit aku nak juga anak lagi. Anak kan rezeki. Ingat masa tua karang siapa la nak jaga aku dengan Pak Zarif kalau asyraaf dah kahwin. pffffft~ jauh bukan main aku berangan.



Dah nak 2 tahun ni banyak benda dah budak ni bebel sorang-sorang. Kadang-kadang aku tak layan pon dia ajak bual. Seronok dia dah pandai cakap sikit-sikit. Dan paham arahan dan apa orang cakap.


Ini adalah satu hukuman berat bagi asyraaf sebab setiap kali mandi dia mesti tak nak pakai pampers. Dia akan pegang je otong (bird) dia. Lepas tu nangis macam kena dera je gayanya. Sekarang lepas mandi aku akan cakap 'dah start' dan dia akan ikut juga apa aku cakap. Maksudnya upin ipin dia dah start. Kasi dia senyap dengan pasang CD Upin Ipin. Sabo je la aku ni.


Kalau bawak pergi makan pulak, aku dengan Pak Zarif suka pergi tempat yang macam ada gazebo. Makanya dia akan main kawasan sekeliling aku je. Tak takut dia lari kat tengah jalan ke apa. Budak macam asyraaf ni memang dia nak explore semuanya wei. Kalau korang halang terbantut apa dia nak belajar. Time makan aku akan ajar dia benda panas, sejuk, baca doa, duduk. Tapi 5 minit je ok. Lepas tu haru balik.haha

Duduk dekat kerusi baby ni pon kalau mood dia baik nak la lama dekat situ. Lagi-lagi kalau bagi gadget dekat dia. Memang layan je dekat situ. Kalau tak jadi macam dekat bawah ni:



Berusaha untuk turun. Kalau makan dekat MCD ke KFC ke atau kawasan tertutup aku akan bebaskan asyraaf berlari-lari. Dia ni suka lari, suka main. Ah, memang budak semua macam tu. Aku tak kisah. Sambil makan sambil perhatikan dia.


Dulu dia paling senang nak berus gigi. Sekarang aku akan menjadi seorang perempuan yang kaya dengan pujuk rayu dan kadang-kadang aku la mak lampir dalam bilik air. Nak ajar asyraaf gosok gigi balik, segala berus gigi aku cuba, macam-macam pelekat aku tampal. Dia suka ketap bibir dia. Bila aku mintak gigi dia tunjuk lidah. OMG! haha.. nanti part yang ni aku khaskan satu entry sebab aku hampir berjaya buatkan dia mintak untuk diberuskan gigi dia.


Kalau dekat kedai pulak, datang mood dia nak bermanja melampau-lampau nak didukung je aku akan bergaya seperti ini sambil layan customer. Semua customer aku sangat sporting, tak kisah pon aku dukung baby sambil layan diorang. Asyraaf pon tolong cakap sama. HAhaha.


Anak orang lain-lain perkembangannya kan. So mummy semua jangan risau ok.Asalkan anak korang sihat dan normal!.

1 comment:

Mama Ta said...

best sangat kan bila tengok anak membesar depan mata. mulut potpetpotpet walaupun tak paham sangat apa yang dia cakap tapi layankan jelaaa