Tuesday, July 05, 2011

JOHOR dan ADAT PERKAHWINANNYA...

assalamualaikum...

tadi adah baca blog fames amos nie..kak YANA buat kisah pasal dia pergi kenduri kahwin dekat JOHOR...

kalau korang nak tau..adah memang la asal JOHOR kan..adat-adat JOHOR nie kira dalam tangan jugak la..haha..*nada berlagak disitu..*...tapi adah ada jugak tanya orang-orang lebih banyak makan garam..nak tambah ilmu la katakan...

mas kahwin orang JOHOR memang sangat la very the chip berjumlah RM22.50 tunai ataupon hutang..kalau hutang buat malu je kan..buat apa kahwin..haha..tapi tang hantaran very expensive jugak la..adah punya hantaran??haha..terpaksa dirahsiakan..memang permintaan keluarga..nak buat macam mana ye dak..~lari tajuk la pulok..~..lagi satu..akad nikah dia berbunyi seperti ni..*kalau salah betulkan ok..* "AKU TERIMA NIKAHNYA SI POLAN BINTI SI POLAN DENGAN MAS KAHWIN RM22.50 TUNAI"..kalau dekat kelantan setau adah tak payah sebut nama..betul kan..

macam kak yana bagitau..anak dara JOHOR dengan TOL tak boleh dipisahkan..yup..memang sangat la betul..setiap kali nak masuk ke kawasan pelamin..akan ada beberapa TOL yang dijaga oleh sedara mara atau orang kampung..bukan TOL PLUS utara selatan tu tau..tapi nie TOL suka-suka je..'isi' dalam TOL tu terpulang la pada pihak pengantin lelaki..nama pon suka-suka kan..tapi kalau 50 sen...serius..budak-budak bagi kat mak diorang tau..budak-budak sekarang mata duitan..haha..jangan la pulak amik kesempatan nak menetapkan 'isi' TOL tu pulak..dah membebankan pihak pengantin lelaki..padahal niat nak sukaria je..kalau laki korang cop duit silakan la tetapkan..kalau setakat tukang kira je..tak payah la ye..haha..lagi satu..mak andam kadang-kadang nak bukak kipas mahal gila..padahal pakej dah bayar memang tahap gaban mahal la..nasib baik adah dapat mak andam bukak kipas punya rege boleh runding..memang paling murah adah dapat..haha..

ops!bukan tol nie la..nie tol banyak area KL kan..haha


 ha..tol nie la yang dimaksudkan..biasanya..pengantin sampai-sampai je akan diserbu dengan 'gangster sedara'..lepastu pengantin duduk...ditonton pulak dengan silat pengantin..

nie biasanya depan pelamin..budak-budak dan kaum hawa je yang suka duduk depan pelamin..


nie pulak mak andam...yang nie kureng berkenan sikit..padahal kita dah ambil pakej dengan dia mahal-mahal..dia kenakan jugak laki kita kan..haha..tapi adah dapat murah punya..buat suka-suka jugak..lepas bayar ikut mak andam nak..baru pengantin laki dapat tengok muka pengantin perempuan..

tapi...ini semua dilakukan sebelah rumah perempuan je tau..kalau majlis bertandang rumah lelaki tak de maknanya nak ada TOL nie..



kat JOHOR nie ada macam-macam keturunan tau...JAWA,BANJA,BUGIS...tapi majoriti semuanya sama je caranya..cuma kadang-kadang kalau ada kaum keluarga terlalu fanatik dengan keturunannya..nak pilih majlis atau tarikh kahwin tu mesti ada pantang dan kiraan..contohnya kalau nak kahwin adik beradik kena jauhkan atau jarakkan setahun tahun islam..atau usia perkahwinan yang awal genap setahun..ada lagi kalau dah parah..dia tengok tarikh lahir bakal pengantin perempuan dan pengantin lelaki...~dah macam hindustan kan..~..

makanan pulak kan..kalau jawa mesti ada sambal goreng..korang tau tak sambal goreng tu apa??dia campuran dengan kcang panjang.tauhu,kentang,me hun,udang yang kecik2 tu..memang sodap tau mak adah masak..bakal mak mertua adah pon sama je rasa macam mak adah..makanan dia sedap sangat..yang lain sama je..macam ayam masak merah..daging..sayur dia macam nenas..macam-macam lagi la..yang paling penting..NASI BERIYANI ok..memang maveles..sedap sehingga menjilat jari tau..


macam nie la contoh nasi beriani johor..memang malatop..ada gajus..ada kismis..kadang-kadang ada daging jugak tau..haha..


nie la sambal goreng menu utama orang jawa..kalau kenduri pon ada sambal goreng..orang-orang kampung biasanya buat NASI AMBANG.memang kaya dengan lauk la..


pasal pengantin pulak..
selain tol..biasanya pengantin lelaki yang datang umah pengantin perempuan akan dihidangkan air..kesian..hilangkan nebes la tu.haha..akan ditepung tawar awal-awal kat luar oleh wakil keluarga perempuan..tapi memang berpeluh la tunggu banyak step sampai jumpa pengantin perempuan..selain tepung tawar tu..pengantin jugak akan duduk sambil dihidangkan dengan persembahan silat yang dinamakan silat pengantin..adah pon tak bape nak tau apa motif silat tu..haha..

nie silat...tapi jarang ada buat ramai-ramai macam nie..sorang pon dah cukup..

kalau yang lebih banyak sangat duit dia..ada jugak keturunan jawa siap panggil barongan...barongan nie adah kurang suka sikit..seram tu topeng dia..ada jugak buat persembahan kuda kepang..gamat sungguh majlisnya..


nie la namanya barongan...diiringi dengan muzik yang bagi adah pelik la..seram jugak..


nie pulak kuda kepang...siapa tak tau kuda kepang??cepuk kang baru tau...haha


lagi satu..kalau dekat tempat adah nie..jarang la orang buat..tapi yang adah tau masih ada yang buat JOGET LAMBAK..memang meriah..acara nie tak kisah sama ada sebelum atau selepas majlis..tapi adah dah nak kahwin nie pon..sekali pon tak pernah nak join joget lambak..abah mak tak pernah bagi pon..pffffft~katak bawah tempurung betul..haha~


lebih kurang macam nie la..muziknya..joget nya..kasi gamat majlis..

ok..ini je yang adah terlintas dekat benak pikiran adah...kalau ada yang kurang tolong la tambah ok...

kompang kan memang dah biasa...kalau boleh nak je adah carik kumpulan kompang macam kat ENTRY ini...



notahati :...berdebar dan stress jugak nak buat kenduri kahwin...gggrrr...=_='

12 comments:

mizzkechique said...

dear, kecik pun org JOHOR!!! yeah...hehe..

psst, mas kahwin dh naik rm100.. br last month temankan BFF nikah, jurunikah kata dh naik... bukan rm22.50 lagi..

KAMIHIDUP said...

wah, kuda kepang!

Isteri Encek Bard said...

ieb orang johor... sambal gorneg johor tu tak tertahan rasernyer....

YanaMIB said...

yg silat tu skrg mana2 kenduri mmg org panggil silat..yana kawen ari tu pn ada silat frm abg ipar..hehe..saje dh kata org melayu..silat dan melayu xdpt dipisahkan =)

ada org ckp tol ni bley dirunding kan..?klu xnk tol ckp je dgn famili perempuan..cuma mak andam tu la dorg mmg cas fix mcm tu eh..hurmm~

btw nice info..tenkiu =)

Syuhadah Razali said...

ieb,,,sambal goreng memang kasi terliur...

Syuhadah Razali said...

kak yana...tol boleh runding..p kadang2 keluarga ok...sdra mara lak yang nak jugak...mak andam 2 leh runding..p tgk mak andam..

Munna said...

dasat la barongan tu...menakutkan...tp siyes mmg sedap smbal goreng tu...perhhhh

siti kektus said...

Hehe, kite anak jawa, ;)

tp xpernah pulak tengok barongan tu,

majlis adah bile? ;)gan tu,

majlis adah bile? ;)

zuwaidah said...

sukanyaaaaaaaaaaaaa dah nak kawin yek....nasi beriani tu memang mengancam jiwa kalbu kak zu lalallalala

cucu said...

wah jgn lupa jmpt ya...tol biar byk2 hahaha

emeera asnary said...

my dear org johor, i asal klate and stay kat perak, bout akad nikah x sebut nama kat klate tu, t i tnye parents yee, weeee ~

Mohd Hanif said...

Memang unik adat kahwin orang johor,siap ada tol lagi huhu