Friday, November 29, 2013

Tak Ada Jalan Mudah!!

Assalamualaikum..

Siapa dekat sini yang tak nak berjaya? Pasti satu tangan pon tak akan angkat. Orang gila pon bila ditanya apa keinginan mereka mesti berjaya antara satu jawapannya.



Dan YA. Nak berjaya bukannya satu jalan yang sangat mudah. Kau jangan ingat nak berjaya macam jalan yang lurus tanpa ada halangan pon. Memang bila tengok orang berjaya kita pon teringin nak jadi macam diorang. Pernah tanya diorang berapa lama nak survive sampai tahap stabil diorang sekarang? Berapa kali diorang jatuh bangun, jatuh dan bangun lagi?

Aku pon pernah alami benda yang sama. Cemburu dengan kejayaan orang lain, cemburu dengan kehidupan orang lain. Tapi cemburu aku tak ada la sampai nak menabur pasir dekat periuk nasi orang. Cemburu yang membina. Kita survey cara diorang bekerja, cara diorang jaga pelanggan dan macam-macam lagi.



Aku pernah kerja yang stabil. Tapi berhenti sebab nak berniaga. YA, keputusan drastik dengan berhenti kerja tanpa cuba dulu apa yang aku nak buat lepas tu. Tapi dalam urusan berniaga kita kena berani. Aku tak suruh la korang berhenti kerja. Survey dan test market dan yang paling penting korang kena paham apa minat korang, apa kelebihan korang.

Aku mulakan sebagai agent dropship untuk pakaian korea. Sangat mencabar bila kita baru dalam online business dan ilmu sangat kurang. Dan aku beruntung aku punya kawan yang sangat murah dengan ilmu ajar aku satu satu sampai aku paham. Thanks beb.

Sampai satu masa en.Zarif nampak kesungguhan bini dia ni. Bagi modal untuk simpan produk sendiri. Syukur sangat. Itu bukan kerja mudah bila seseorang dah bagi kita kepercayaan janganlah sekali korang rosakkan. Aku bawak barang-barang balik kampung, bawak kemana sahaja aku pergi dan bentangkan kasi orang tengok dan jual. Ikutkan malu memang malu. Tapi aku tebalkan je muka. Untuk apa malu? Bukan korang jual benda haram kan.

Pernah sampai esok hari raya dan kebetulan kawan aku nak beli tudung semua. Waktu sepatutnya kami berada dengan orang tersayang dengan takbir raya, aku tengah bentang tikar dan barang-barang aku untuk dijual. Aku cerita bukan untuk dapatkan simpati tapi nak bagi korang semangat dan sedikit inspirasi.

Nak berjaya bukan senang. Aku tak cakap pon aku dah berjaya sekarang, tapi nak sampai tahap sekarang ni berapa kali aku jatuh, bangun , jatuh bangin tanpa aku jemu. Menangis dah puas. Beruntung ada suami , keluarga yang sangat menyokong aku. Aku belajar dari kesilapan aku buat. Aku belajar dari bawah. So, janganlah amik jalan mudah untuk berjaya. Susah nak menghargai nanti.

XOXO

No comments: