Tuesday, March 18, 2014

Kisah Asyraaf : Gangguan Misteri


Sejak Asyraaf ni dah pandai cakap, dah tau takut, sakit, nangis, merajuk ni ada satu benda merungsingkan aku. Well, Asyraaf 1tahun 9 bulan dan nak masuk 2 tahun, mana la pandai menipu kan. 

Sejak kebelakangan ni, aku selalu dengar dia lari peluk aku lepas main kat mana-mana nanti dia mesti cakap "Mama, akut". peluk kuat, sorokkan muka. Aku selalu cakap tak ada apa-apa, mama ada. Sekali dua aku anggap anak aku ni main-main je la kan. Tapi hati aku pon tak keruan. Sebab Asyraaf baby yang lemah semangat, ini apa bidan yang jaga aku cakap la. Nak menafikan tapi kadang-kadang macam betul pulak. Sejak baby lagi dia selalu Menangis Tak Keluar Air Mata. Menangis tanpa sebab, meraung-raung. 

Kadang-kadang dah tidur ni, pukul 12 malam tepat dia terbuka mata terus nangis kuat-kuat, kadang-kadang 2 3 hari macam tu.



Pernah sekali, masa tu umur Asyraaf 6 bulan, aku dengan keluarga belah Pak Zarif bercuti dekat Perak, Cameron Highland dengan Melaka. Ada satu masa tu masa balik dari Cameron Highland nak ke Melaka lalu highway, sampai highway Seremban tak silap aku, Asyraaf meraung-raung, menangis tak berhenti, Tak Ada Air Mata, aku sumbat susu tak nak, mak ngah dia dukung dia tak nak. Dalam kereta kitorang diam je sebab panik nak pujuk Asyraaf. Aku memang kalau jalan ada bawak Air Zam-Zam atau air Yassin, untuk campur dengan susu Asyraaf. Kita tak tau kan bila nak kena. Budak kecik sangat masa tu. Mak ngah dia bagi asyraaf minum air Zam-zam dengan doa semua 5 minit Asyraaf terus diam, aku sumbat susu gantung. Terus tido. Bayangkan dia menangis dari Seremban sampai Melaka. Tak berhenti. =_='

Aku kan berniaga dan Asyraaf selalu ikut aku pergi kedai, selalu masuk buai boleh tidur terus tau. Ni aku masukkan dalam buai mata dia besar pandang kiri kanan, menangis jerit-jerit. Aku tak boleh la nak buat kerja, nasib baik kedai sendiri, aku tutup kedai bawak Asyraaf balik. Alhamdulillah dia baik. Orang tua-tua kata kalau kita tinggalkan rumah lama ke, buai tu jangan gantungkan, turunkan atau terbalikkan dikhuatiri benda halus menumpang. Waallahualam.



Baru-baru ni aku balik rumah lambat, around 10 malam tak silap sebab aku balik kedai dah pukul 8, pergi makan lagi. Aku tutup pintu pagar, Pak Zarif dukung Asyraaf. Buka pintu rumah Pak Zarif turunkan Asyraaf, nak buka lampu la kan. Asyraaf menangis-nangis cakap akut akut. Aku ni dah la penakut. Aku suruh je Pak Zarif dukung Asyraaf. Buka lampu cakap baik-baik tak ada apa-apa. dia ok dah lepas tu. 

Paling teruk Asyraaf kalau jatuh ke sakit hati ke kan dia mesti menagis, kalau menangis biasa aku ni tak kisah sangat, tapi menangis sampai biru, mata ke atas kadang-kadang dia terus pengsan. Sejak umur setahun dia makin kerap. Pernah kena dekat KL masa aku shopping barang kedai, padahal kitorang ni dah perhatikan dia betul-betul tapi kalau benda nak jadi kan sekelip mata je boleh. Dia jatuh sampai benjol, dia menangis sampai tak tarik nafas langsung,sampai pengsan, Pak Zarif dah panik, dah la kawasan tu kitorang tak tau mana klinik. Aku dah berlari sana sini, dengan mak dengan adik aku dah melalak-lalak sebab masa Pak Zarif peluk Asyraaf dada dia senyap, terus tak ada tanda-tanda nafas. Aku lari-lari cari klinik, Pak Zarif aku nampak dia tengah CPR Asyraaf. Dan nasib baik ada hamba Allah yang baik hati datang naik motor bawak Asyraaf dengan Pak Zarif pergi klinik. Sampai terjatuh kat tangga Pak Zarif nak bawak Asyraaf. Sampai klinik, doktor check Asyraaf, denyut jantung dia NORMAL, tekanan darah NORMAL. dan dia boleh main sekejap dalam bilik kecemasan. 


Esoknya aku tak cakap banyak, tak nak tangguh lagi, aku bawak pergi hospital buat checkup aku takut kalau time Asyraaf menangis-nangis terus senyap aku lagi takut. Masa tu kan perangai Asyraaf tak macam biasa, dia sangat lasak dan dia dikategorikan HYPERACTIVE. Padahal dia sangat biasa. Banyak procedure kitorang kena ikut, sampai bawak Asyraaf pergi Hospital Batu Pahat untuk buat Scan Otak nak pastikan dia ada sawan atau tidak. Dan kalau ada sawan doktor akan bagi ubat untuk jangka masa tertentu. Dan aku tak terkejut bila doktor kata anak aku NORMAL, bukan sawan. 



Bila aku dah checkup hospital atau perubatan sains, aku dengan family sepakat nak bawak Asyraaf buat perubatan islam. Mak mana nak anak sakit, aku sanggup buat apa je, berhabis wang ringgit sekali pon. Dan bila aku jumpa Ustaz ni dia kata anak aku diganggu 'benda halus'. Dia akan 'cekik' anak aku bila dia tengah menangis. Mak aku masa Asyraaf tengah menangis dia pujuk, tepuk-tepuk dada Asyraaf, mak aku baca ayat kursi terus Asyraaf boleh tarik nafas dan menangis macam biasa. Lepas berubat dengan perubatan Islam, Asyraaf macam lebih baik, menangis tak macam tu. Bila bawak pergi checkup hospital kerajaan, doktor tengok perkembangan Asyraaf dia kata Asyraaf dah fully sihat. Alhamdulillah.

Banyak sangat Asyraaf buat macam tu tau sejak kecil. Aku ni pon pernah kena juga. Tapi kita orang tua kalau sakit tau mana tempatnya, kalau budak kecil tau apa je. 



Antara tanda-tanda baby kena gangguan :

  1. Mata dia akan melilau melihat sekeliling kekiri kekanan.
  2. Menangis meraung-raung tetapi tiada airmata.
  3. Menangis seolah-olah sedang kesakitan sangat-sangat.
  4. Menangis dalam keadaan takut.
  5. Tidur dalam keadaan terkejut-kejut.
  6. Tidur di selang seli dengan tangisan.
  7. Menangis pada waktu-waktu tertentu setiap hari. Contoh, hari ni menangis pukul 3 pagi, esoknya pon menangis pukul 3 pagi, lusa pon pukul 3 pagi. 
  8. Mengeluarkan suara yang mendayu-dayu dan berpanjangan. Boleh terjadi dalam keadaan tidak sedarkan diri (ketika tidur).  
  9. Menangis dan menjerit dalam keadaan ketakutan dan menggigil seolah-olah disergah oleh sesuatu yang menakutkan.
Asyraaf pernah kena semua ni. Dulu aku panik, sekarang aku tak panik lagi. Setiap kali dia macam tu aku atau Pak Zarif akan bacakan ayat kursi banyak kali dekat telinga Asyraaf. Dan sentiasa berdoa, berdoa dan berdoa. 

Sekarang Asyraaf dah kurang banyak sangat. Tak macam masa dia kecik-kecik dulu. Zaman moden ni mungkin anggap ni semua mengarut, tapi bagi aku yang dah kena dan ada pengalaman, lagi canggih zaman sekarang, lagi banyak gangguan macam ni. Petua-petua orang tua kadang-kadang melampau dek akal fikiran, tapi banyak juga ada betulnya. So,depends pada diri sendiri macam mana nak accept dan handle situasi nanti.

Anak korang ada pengalaman yang sama tak?

No comments: