Saturday, March 15, 2014

Kisah Asyraaf : Kenapa menangis tak nak berhenti?



Anak ni banyak betul ragamnya kan. Mak aku selalu cakap, orang yang dapat anak yang senang urus, tak banyak ragam tu kira nasib dia baik dan sangat bertuah. Tapi tak ramai yang dapat macam tu. Mana ada sempurna semuanya kan.

Secara peribadi aku senang nak uruskan Asyraaf. Bila ada kawan sebaya dia berebut mainan, dia senang je bagi. Tapi mesti buat muka sendu dia. Kadang-kadang menangis. Bagi aku biar la dia menangis sekejap yang penting dia tau erti MENGALAH. Tapi kalau dengan anak-anak sedara aku lain yang dah besar, Asyraaf ni kira kuat mengarah. Kesian anak-anak umi kena buli dengan Asyraaf.



Tang makanan, Alhamdulilah dia sangat senang. Kalau korang bagi dia susu sejuk pon dia minum, susu suam pon dia minum. Makanan apa kita makan, makanan tu juga dia makan. Jangan la benda pedas-pedas dibagi. Kejam sangat gamaknya. UBAT ni paling aku senang lenang. Dia sendiri boleh ingatkan aku nak bagi dia makan ubat on time. Dia tak muntahkan ubat tu balik, lagi minta lagi ada la.

Cuma satu je. Aku mungkin masih nak kenal dengan satu sifat Asyraaf. Suka menangis tanpa sebab. Lama juga dia boleh menangis sambil pejam mata. Pujuk semua tak jalan. Ni la habit dia yang paling baru. Paling pelik dan paling menguji kesabaran. Macam tadi, ngam je pukul 7 menangis sampai pukul 8. Ni sekarang elok pulak dia main. Macam tak ada masalah. haish la anak.

Sekarang aku tengah buat research memang normal ke budak 2 tahun ni tantrum dia kuat betul. Sangat menguji kesabaran aku.

Anak korang ada macam tu juga tak?

No comments: