Friday, May 09, 2014

Bestnya Universal Studio Singapore Part 1


Bulan lepas aku join trip dengan mak, akak dan adik aku. Asyraaf dengan Pak Zarif tinggal dekat rumah. wakaka.. Kalau bawak Asyraaf pon macam rugi je dan kesian sebab panas terik dan masa panjang. Asalkan Pak Zarif izin bininya ni melancong dah rasa bersyukur juga. Gaya bujang gamaknya.

Aku amik pakej dengan Rajawali rasanya. Sebab semua ni adik aku uruskan. Aku tinggal packing barang dan sediakan kaki round tempat ni je. Dalam pukul 8 pagi aku dah ada dekat Tune Hotel JB sebab bas amik rombongan dari sana. Aku naik BAS sebab senang rasanya. Pakej semua siap dengan tiket, ada voucher untuk ole-ole, parking (yang ni tak guna sebab naik bas) dan makanan.

Urusan kastam dari Malaysia ke Singapura senang sikit, masih ada line lagi. Nak masuk Imigresen Singapura ni ada leceh sikit. Segala jenis beg yang korang bawak kena angkut sekali. Yang bawak stroller baby pon kena angkut sekali. Dalam pukul 10 pagi kitorang sampai Universal Studio Singapore (USS).


Tempat paling wajib nak kena amik gambar, tapi sebab aku dah excited dikala siang, dan kawasan ni sangat ramai orang waktu pagi, nak kena beratur bagai memang tak kuasa makcik. Jadi sebelum balik amik gambar dekat sini. Malam lagi cantik rasanya. 


Nasib adik aku bawak Monopod. Korang tengok sendiri la lautan manusiawi dekat belakang tu.Memang aku tak kuasa la nak beratur panjang tunggu turn nak ambil gambar dekat Globe tu. Eh!mak aku comel je masuk mata sebelah.



Ini dekat pintu paling depan, masuk je pintu belah kanan ada toilet, ada wheelchair, ada stroller, boleh terus sewa terus untuk bawak anak-anak korang la kan. Sebab penat hazabedah jalan dalam ni. Aku je 2 3 kali dapat round. Kang dah jalan separuh jalan korang banyak lak kuasa nak patah balik kan. Jadinya terus je SEWA masa masuk dan buang apa patut dekat toilet. Toilet ada banyak juga dalam ni, kira semua tempat akan ada TOILET. Tak usah risau. Yang risaunya tak ada batang paip. Dia jenis direct pancut.haha.. 




Jangan lupa amik map dekat jalan utama ni, sebab dia mudahkan korang tempat mana nak main dulu, tempat solat, toilet, tempat makan dan macam-macam lagi. Dengan peta boleh jimatkan masa korang juga la kan. Dekat peta tu pon ada tulis restoran mana ada makanan halal. So, don't worry la ye.



Ini jalan utama lepas masuk kaunter. Sekeliling kawasan tu semua kedai jual ole-ole dengan macam-macam kartoon ada. Bila masuk je dekat jalan ni dah macam alam fantasi dalam realiti. Serius aku yang mak-mak ni pon teruja habis! Aku dapat bayangkan kalau masa ni aku bawak Asyraaf. Memang huru hara sikit la.


Ni manusia pertama aku jumpa. Yang lain dok beratur nak masuk studio aku dah beratur dulu nak bergambar dengan Charlie Chaplin. Dekat sini kalau nampak orang-orang yang macam dalam cerita ni beratur la korang ye. Sebab memang ramai nak bergambar. Kalau dah jumpa cepat-cepat beratur sebab tak mungkin korang jalan lagi sekali jumpa yang sama je. Aku memang tak kuasa nak beratur dekat semuanya. Mana aku nak je aku beratur. Masa sangat berharga bagi aku. Baik aku kejar nak main Transformer ke kan.


Nampak Easter ni je ada 2 cabang jalan, nanti dah habis pusing pon jumpa balik tempat ni tak kira la korang start dari kiri dulu ke kanan dulu. Aku jalan kanan sebab nak cari Transformers!..

Ok nanti aku sambung dekat lain entry ea. Panjang sangat bukan korang baca pon.haha.. Setiap entry aku akan bagi tips, trick diorang ni ok. 

To be continued..



No comments: