Friday, May 02, 2014

Kisah Asyraaf : Dah pandai minta Adik!

Assalamualaikum,

Sejak Asyraaf pandai cakap ni memang aku banyak urut dada. Sebab Asyraaf suka dan akan banyak kali tanya soalan sama je lebih 10 kali tanya. Tapi aku rasa gembira sangat sebab tu perkembangan yang terbaik dan paling bermakna untuk aku yang akan jadi orang pertama tau semua perkembangan dia.

Dah 1 tahun 11 bulan ni lagi bertambah suku kata dia boleh cakap. Dulu 'shushu' (susu) sekarang ma, nak susu. Kira banyak dah dia pandai cakap. Syukur!. Paling dia suka cakap, watpe? (buat apa?) berpuluh kali walaupon aku dah jawab mama masak. Tu aku memang kena urut dada. Tak kan la aku nak stop benda dia baru nak belajar kan. Aku selalu ketawa sendiri sambil layan dia. Mesti mak aku dulu penat layan aku masa mula-mula belajar dulu kan. Insaf!



Aku ni suka sangat tengok Channel LIFE 709 dekat Astro tu, tajuknya ONE BORN EVERY MINUTE IN UK KE US ke memang aku suka tengok. Pengalaman orang beranak kan lain-lain. Tu aku suka tengok tu. Sekarang ni aku suka tanya Asyraaf nak adik ke? Nak bibi tak? . Setiap kali tengok cerita tu aku suka cakap, Asyraaf tengok baby tu. Satu hari tu aku tak tanya, sebab dia sibuk nak urut perut aku yang gelebeh ni. Tetiba dia cakap dengan aku.

Asyraaf : Ma, patla.... (mama, cepatlah)
Aku : Cepat apa ni?
Asyraaf : Bibi, eyut .. (baby, perut) sambil tunjuk perut aku.
Aku :  Asyraaf nak adik ke?
Asyraaf : Ayang bibi.. (sayang baby)

Aku memang dah bersedia bila-bila masa sekarang ni kalau aku pregnant sebab Asyraaf dah 2 tahun dan memang target aku nak besarkan dia 2 tahun baru aku bersedia nak bagi dia adik. Selalu bila typical manusia yang memang tak pernah berhenti tanya termasuk kadang-kadang diri aku sendiri bila aku nak tambah lagi. Aku lak suka jawab tunggu Asyraaf minta adik la. hahaha..

Malam tadi kitorang lepak-lepak dekat ruang tamu, tetiba je Asyraaf ni cakap 'yah.. nak bibi' (ayah, nak baby). Aku dah ketawa dulu sebab dah biasa dengar. Pak Zarif cakap kalau semudah beli dekat pasar dah lama dah ayah belikan.hahaha.

Doakan aku ye untuk dapatkan 2nd baby. Tapi aku nak lepaskan target kasi Asyraaf tak pakai pampers. Sebab dia dah pandai cakap dah, 2 tahun tu kira dia dah besar bagi aku. Haish! taching dah aku pagi-pagi ni.

Pergi mana-mana dah biasa berdua, tak tahu nanti macam mana kalau bertiga tanpa Pak Zarif aku nak handle. Tapi kan semua mama memang hebat! walau macam mana cara sekalipon multitasking memang pandai kan. hihi..


Takut kasih sayang tak dapat bagi sama rata je.huhu

No comments: