Friday, July 04, 2014

Cabaran besarkan Anak

Assalamualaikum.

Memang tak dinafikan jadi emak diusia muda dengan teknologi serba canggih sangat-sangat la mencabar aku jugak. ~muda ke??

Lagi sekarang Asyraaf dah 2 tahun, apa aku cakap dengan ayah dia ke atau orang sekeliling cakap mesti dia akan ikut. Aku cuba cakap benda yang elok-elok je dengan dia. Kalau ada perkataan yang dia sebut bukan-bukan aku ni memang garang macam rimau akan besarkan mata aku dan terangkan la ayat tu tak baik. Dengan amaran sekali aku bagi. And yes dia ikut.

Nak dihalang main-main dengan orang lain nanti anak aku ni jenis tak reti campur orang, kalau bagi ni la dia cakap bukan-bukan. Campur dengan orang lagi besar dari dia. Paham je la budak-budak ni akan cakap apa. Aku pon kadang-kadang kalau cakap dengan kawan pon tak berlapik, nanti dengan je suara ikut apa aku cakap..penyesalan juga tu.

Macam hari tu aku minta tolong dia angkatkan barang yang terjatuh. Laju je dia cakap TAK GUNE. Malam tadi pula aku saje minta dia tolong picit-picitkan aku, dia datang terkedek-kedek sambil cakap "Pe g mama ni....... " . Naik juga darah aku tu pon lepas aku ketawa dan tak habis pikir mana dia dapat perkataan tu..


Aku selalu tengok Channel LIFE 709 aku tak ingat tajuk dia. Dekat situ dia banyak ajar cara kita handle anak-anak yang banyak ragam, dapat la aku tambah ilmu bila aku nak interaksi dengan Asyraaf kalau dia ada buat benda yang tak betul atau cara aku nak didik dia. Aku ni kaki TV jadi nak buktikan la walaupon aku suka tengok TV still dapat ilmu kan................

Antara cara aku praktikkan : (lain orang lain cara, lain anak lain penerimaannye ye)

1- Aku akan cangkung supaya mata aku dengan mata Asyraaf sama-sama level. Kalau cakap dalam keadaan aku diri dia akan takut. Aku tak nak takutkan Asyraaf, aku cuma nak tegur. Aku akan suruh Asyraaf pandang mata aku dan aku biasanya akan cakap "tak mau ok cakap macam tu lagi, tak baik, asyraaf budak baik kan. mama tak suka. paham?'' . Asyraaf biasa dia akan cakap paham sambil angguk dan akan cakap sorry mama. 

2- Kalau dia masih nak sebut berulang kali akan angkat tangan macam nak pukul mulut dia. Memang reaksi dia akan takut dan InsyaALLAH dia tak cakap lagi. 

3- Selalu la nasihatkan dia, doakan supaya anak kita semua jadi anak yang baik disenangi dan mudah dijaga.


korang pulak buat mcm mana ??



No comments: