Thursday, October 08, 2015

Kronologi Bersalin : Part 2

Assalamualaikum.

Sambungan dari entry sebelum ni. ----------------> KLIK SINI

Tang jahit aku ni ada lawak juga. Masa anak sulung aku dapat full bius dekat bahagian nak kena jahit tu sebab aku koyak banyak. Sebab apa? nah baca Part 1 dan Part 2 .

Aku memang tak angkat punggung dan aku rasa memang aku koyak sendiri. Aku sangat-sangat berharap koyak kecik je. ''Sabar ye, tunggu uri keluar baru kita boleh tau awak koyak banyak ke sikit, tapi rasanya sikit.''. Alhamdulillah uri aku sangat senang keluar sama macam Asyraaf dulu. ''Koyak awak sikit je. Kita dah nak jahit ni. Awak tengok anak awak, hilang la nanti rasa sakit" .

Aku dah cuba ok, bukan tak cuba. Tapi sakit sikit je. "Ko cuba tengok kaki syuhadah ni dekat mana? betul-betul dekat pinggang aku". Nasib la nurse dapat pesakit penakut macam aku. Kaki aku memang betul-betul dekat perut dia. Macam aku sendal kaki. HAHAHA. Setiap kali jahit aku tersepak sikit perut dia. 10 minit je rasanya semua siap. Dia cuci segala darah dan aku diberi rehat. Sempat juga aku mintak air milo sebab perut macam pedih sangat.

Pak Zarif pon baru masuk masa ni. Dia azan dan iqamatkan baby. Sempat lak dia cakap ingat malam nanti baru beranak. Dua jam pon dah lama, lagi nak tunggu malam. Lega. Lepas ni dah boleh balik. Penantian 10 hari dekat wad dah berakhir.



Tapi semua tu macam mustahil lagi. Sebelum aku ditolak masuk wad, nurse cek jahitan aku. Dan ada la seluk untuk tengok ada darah beku ke tidak. Memang tak ada darah beku, tapi ada bahagian yang tak dijahit. Ok, kenapa la 2 jam tadi tak dijahit je sekali. =_=''.

Aku merayu juga cakap tak apa la nanti bila aku keluar wad aku cari la ubat cream yang sapu untuk cantumkan daging. Sorang nurse melayu ni ok la dia suruh cari nanti balik. Tapi, datang pulak sister dia agaknya cakap ''nanti kalau u naik ward, doktor cek u ada bleeding lagi nanti dia anta u balik sini lagi untuk jahit. Sebab kalau tak jahit akan bleeding je.'' Ah sudah!.

Lepas sister tu keluar aku cakap lagi dengan nurse sorang ni. Boleh tak jahit sekali je, tak kisah la tak cantik jahitan, sekali je. Lama dia tenung. " Kenapa nurse tengok lama sangat?''. ''Saya tengah tengok macam mana nak jahitkan sekali je ni. Kesian juga kat awak.". hahaha.

Sister masuk lagi. Suka la sister ni tengok aku agaknya. ''Aya, tak jahit lagi ke?. Susah-susah bagi je bius''. Nurse yang jahit aku tengok aku. Aku diam je la. Dia dah bagi bius. Aku tahan nurse lagi. ''Ala nurse, kan baru dibius, tunggu la sampai bius jalan''. Nurse tu dah penat layan aku. ''Awak nak tunggu bius jalan ke tunggu bius habis?''.

Boleh pulak main tarik benang jahit dekat aku. Eh nurse main seram lak dia. Masa dia jahit tak sakit. 10 minit siap. Koyak tak banyak tapi sebab dia dapat bius aku, dia jahit elok dan kemas. Aku lega!. Dah boleh balik wad la konon. Hampeh. Dia suruh aku pergi toilet kencing. Kalau tak kencing aku akan dipasang tiub kencing. Maaf nurse, saya tak kencing dekat labour room tapi naik wad tukar pad baru kencing. Tipu sunat je. hahaha.

Sebelum aku dan baby ditolak naik wad, nurse dan beberapa orang doktor kanak-kanak datang tengok baby. Aku dengar sorang doktor, maybe doktor pakar cakap baby ok keluar-keluar sudah kencing, berat baby normal, baby nafas sendiri ok. Boleh tolak wad dengan ibu sekali. Lega! aku tau anak aku normal semuanya. Doa mak kan tiada hijab.

Sebelum aku ditolak ke wad dengan nurse yang jahit aku, aku mintak maaf sebab aku mengada-ngada dan menyusahkan dia. Yela aku tau dia buat semua tu nak selamatkan kita. Sabar je layan pesakit. Aku bersyukur sepanjang 10 hari aku dekat wad, nurse dan doktor layan sangat baik.

Perbezaan aku rasa bersalin Asyraaf dan Baby kedua ni aku lebih bertenaga, boleh bangun sendiri. Mungkin sebab kedua. Dah tau apa nak buat.

Maka selepas 1hb itu bermula la hidup aku sebagai mama beranak 2. 

3 comments:

Suria Amanda said...

adoi...sib baik bagi bius..kalau jahit buta2 macam tu..entah apa la rasanya..nak-nak kawasan bawah tu lembut..sure sakit kan....argh...terasa kat akak plak...by the way tahniah ye

Amir renovation said...
This comment has been removed by a blog administrator.
She Is Farahain said...

ain datang singgah sini :)