Friday, September 26, 2014

Cara nak Handle Bila Anak Tantrum.

Assalamualaikum.

Semakin hari, semakin banyak Asyraaf uji kesabaran aku. Kadang-kadang aku pon tak pandai nak kawal emosi aku. Kesabaran aku kadang-kadang tercabar dengan kerenah Asyraaf. Jangan salah paham, aku tak pukul anak. Dan Asyraaf bukan selalu tantrum*. Kadang-kadang. Tapi yang kadang-kadang tu la yang aku geram sangat. But still under control.

*tantrum - memberontak, buang barang, merajuk dan protest



Macam baru-baru ni, aku tau dia tak tidur seharian. Sebab nak belajar, nak explore macam-macam satu hari tu. Malam dia main aktif semacam. Balik tu aku mandikan dia supaya dia segar nak tidur. Asyraaf suka sejuk. Lagi sejuk, lagi senang dia nak tidur. Lagi senang kerja mama kamu ni nak. Tapi belum sempat pakai baju dia dah tidur. Pak Zarif angkat dia dan pakaikan dia baju, Dan dan tu juga dia tersedar.

Menangis minta dukung. Padahal aku tak suka dukung dia, sebab dia dah pandai jalan. Selagi aku dengan Pak Zarif tak ikut cakap dia, dia boleh menangis macam orang kena pukul. Malam-malam buta lak tu melalak. Kesian jiran aku nak tidur tak tenang.



Ada lagi tu dia ni suka naik motor, mungkin sebab dah biasakan. Ada satu hari aku nak naik kereta amik anak sedara Pak Zarif dan aku rasa Asyraaf ingat aku akan naik motor. Dan dan tu juga dia menangis keraskan badan minta aku lepaskan dia.

Tapi dia tak menangis pulak kalau dia nak sesuatu macam mainan ke buku yang aku rasa tak perlu dan aku kata TIDAK. Dia letak balik barang-barang tu. Selalu dia tantrum yang aku tak pasti sebabnya. Kau paham tak? Contohnya kalau dia nangis nak dukung sebab jatuh ke apa, aku boleh terima sebab aku tau sebabnya. Ni tetiba je. TETIBA.



Cara handle anak Tantrum :

1. Peluk -  Cara paling baik bila ko peluk anak dari belakang. Tapi in case kalau anak kau dah tak boleh nak control kau peluk je macam mana cara pon. Peluk ni bagi aku dia satu ketenangan. Kasih sayang. Biar anak rasa safety bila kita peluk dia.

2. Mata - Aku akan berdiri selaras dengan mata Asyraaf, maksudnya aku akan melutut depan dia, Biar dia rasa selesa nak pandang aku. Kadang-kadang Asyraaf tak nak tengok sebab takut ke malu ke aku tak tau. Masih menkaji.

3. Suara -  Ya. Ini paling penting, nada suara kena turunkan walaupon hati korang macam nak meletup bak gunung berapi. Jadikan hati korang Frozen. *penangan cartoon la aku ni. Biar kita bercakap atau tanya dengan suara lembut tapi tegas.

4. Pujuk - Korang boleh guna cara memuji. Contohnya, Asyraaf kan anak yang baik. Kenapa Asyraaf mengamuk ni. Bagitau la mama dengan yayah (panggilan untuk ayah). Tak nak dukung-dukung la, Asyraaf dah besar kan.

JANGAN MARAH, Lagi diorang tambah-tambah perangai.


Apa yang aku paham serba sedikit kenapa anak kita ada tantrum. Normal bila ada sifat tantrum.



Antara sebab kenapa diorang tantrum :

1. Diorang kan tak pandai nak cakap apa diorang nak. Kemahuan diorang tu diorang tak tahu nak tunjukan. Meragam cara paling senang diorang buat.

2. Manja pon mungkin salah satu sebab. Tumpuan dekat dia je, kalau dia nak semua kena turutknan. Tu kalau tak dapat dia memberontak. 

3. Penat sangat pon ye. Tidur tak cukup pon ye. Kita kalau penat pon meragam juga kan.

Ada banyak sebab kenapa diorang tantrum. Ini apa aku kaji dekat Asyraaf. Lagi satu sebenarnya bila diorang tantrum korang jangan ingat diorang ni degil atau kurang ajar. Diorang masa usia ni tak tahu pon apa tu kurang ajar. Diorang belajar cara nak ekspres diri sebabkan sesuatu.

Semoga aku sentiasa kuat dan sabar melayan keletah amanat Allah ni.


3 comments:

Allene said...

tantrum anak mmg kena handle ikut cara. salah cara, tkut makin menjadi.

entry terkini...Harris getting better

Syuhadah Razali said...

Yup.. betul tu..lain anak lain cara..

Scha Nazri said...

Insya Allah. Akak kuattt! :)